fredag 10 februari 2012

Krönika 9 Var inte så lättlurade

Igår när jag åkte bussen hem så såg jag en reklamaffisch där de gjorde reklam för ett slags piller som skulle hjälpa dig att gå ner i vikt. Affischen föreställde en pinnsmal tjej som såg väldigt glad och nöjd ut. Den synen fick mig att koppla till de lektionerna i Svenska när vi jobbade med propaganda. Jag började fundera över just de sakerna, reklam och propaganda. Jag tycker att de flesta reklamerna nuförtiden innehåller mer eller mindre propaganda. Såklart måste företagen få försöka skaffa kunder på något sätt, men vissa företag går lite över gränsen för vad som är reklam eller propaganda.
En reklamsida för Tele2 kan se ut såhär: ”99 kr i månaden, inte ett öre mer. Inte ens modemet kostar något”. Då tänker man ”Åh, vad bra! Det är gratis”. Men sedan står det längst ner på sidan en osannolikt liten text: ”En engångskostnad för inträde (295 kr) och frakt (99 kr) tillkommer”. När jag ser sådant så blir jag rent ut sagt sur. Speciellt när det är jag själv som ska köpa något. Lurendrejeri är vad det är.
Det jag undrar nu är, varför ska de alltid överdriva i reklamerna? Det ska alltid låta så extraordinärt. Vackra tjejer flänger runt med sitt ultraglansiga hår, en kille tittar på dig förföriskt genom tv:n med ett bländande vitt leende och en glad liten flicka har precis borstat sina små tänder med den nya ultra-white-super-fresh-tandkrämen. Jag vet inte hur det är med er som läser detta, men jag har slutat att tro på sådana här trick som de gör. Min hjärna har installerat något slags anti-propaganda-program i mitt huvud så min hjärna kopplar bort det jag ser så fort reklamer går över gränsen. Om de nu vill att folk ska köpa deras produkt och bli trogna kunder så varför inte bara tala sanning från början? I vissa fall förlorar de säkert bara konsumenter och det blir omvänd effekt. Jag kan erkänna att jag nog också skulle ljuga lite i min reklam om jag ville att så många som möjligt skulle köpa min produkt. Men aldrig så mycket som vissa gör.
Har ni tänkt på att rösten i en reklam också spelar en stor roll? Om de gör reklam för ”proteindrinkar” som muskelbyggare brukar använda i sin träning, så lockas folk mer till en grov mansröst än till t.ex. en kvinnoröst. Det tycker jag är ganska intressant faktiskt, att man kan lockas till olika röster. I reklamer där de behöver samla in pengar till olika fonder o.s.v. så använder de ofta bilder på ledsna barn och barnröster för att man ska bli lite sentimental och vilja skänka pengar till just den fonden. De ”utnyttjar” också kändisar i de reklamerna där de brukar sitta på en pall och prata lugnt med valpögon och berätta om all svält i världen och att de tycker att just DU ska skänka pengar. Har det gått så långt att vi hellre dras till kändisarna än till själva insamlingsfunktionen? Det är väl ändå de svältande människorna som ska spela roll, inte om det är en kändis som förespråkar för företaget, eller?
Så snälla, gå inte på fler överdrivna reklamer. Försök vara väldigt kritisk mot reklamerna och tro inte alltid att det är så bra som de säger. Det är ofta för bra för att vara sant…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar