fredag 10 februari 2012

Krönika 1 Priset för skönhet

Varje kväll ställer jag in väckarklockan på 5:45 inför nästa morgon, endast för att jag ska hinna med allting innan jag sticker till skolan. En vanlig morgon för mig är att jag vaknar vid sextiden, står vid garderoben runt 15-20 min för att bestämma hur dagens outfit ska se ut. När eller om jag har bestämt mig för vad jag ska ha på mig för kläder så sticker jag ner till köket för att äta frukost, en ostmacka till exempel funkar bra för mig på morgonen. Jag är inte typen som äter så värst mycket, det har jag nog heller aldrig varit men jag är mycket medveten om konsekvenserna om jag skulle skippa frukosten eller om jag inte skulle äta över huvudtaget. Efter frukosten springer jag snabbt upp till badrummet för att platta håret, göra en fläta i luggen eller låta det var självlockigt beroende på vilket humör och hur lång tid jag har på mig. Efter det borstar jag tänderna med extra mycket fluor eftersom jag personligen inte gillar gula tänder och har aldrig gjort det. Jag kollar lite snabbt på min iPhone för att veta hur mycket klockan är. Oftast är det ca 20 min kvar tills bussen kommer, perfekt för att hinna med sminkningen.
När jag ska sova så ställer jag klockan på 07:00, 40 minuter innan jag ska gå till bussen. Jag börjar med att klä på mig, jag roffar åt mig en tröja och byxor från byrån, eller så tar jag de kläder jag hade på mig dagen innan. Jag klär på mig för att sedan gå ut till köket och äta frukost. Ofta blir det två mackor med ost, skinka eller bara smör och till det ett glas O’boy. Har vi inget gott bröd blir det fil med flingor, en klassiker. Allt detta brukar gå på cirka femton minuter. När jag har ätit klart så går jag och borstar tänderna, tar parfym och fixar i ordning håret. För att fixa håret så måste jag först blöta håret för att få ner det. Sedan måste jag föna för att hinna lägga i wax. Jag har fått in flytet på detta så det går ganska snabbt ändå. När jag gjort det så packar jag väskan om vi har idrott, annars sätter jag mig direkt och kollar på Vakna med the Voice. Det jag sparar mest tid på tror jag är att jag duschar kvällen innan, så slipper jag det på morgonen och kan sova lite längre.
Alla tjejer världen över försöker alltid att komma närmare det perfekta skönhetsidealet. Vissa plastikopererar sig, andra sminkar sig lite väl mycket eller färgar håret regelbundet.  Hur förväntar sig killar att tjejer ska se ut eller ha för personlighet för att de ska vara attraktiva? Alla vill se och känna sig perfekta på både in- och utsidan men till vilket pris?
I dagens samhälle så tror jag att de flesta killar vill leva upp till tjejers krav, tillexempel som att man ska vara biffig, magrutor, stora biceps osv. Killar står inte så länge framför garderoben på morgonen, utan tar bara några kläder som ligger där, självklart ska de vara snygga. Det de flesta killar lägger mest tid på är nog sitt hår. Hur förväntar sig tjejer att killar ska se ut eller vara för att de ska vara attraktiva? Alla vill se och känna sig perfekta, både på in- och utsidan men till vilket pris?

1 kommentar:

  1. Jag tycker att texten uppnår kraven för en krönika, även fast de flesta krönikor kanske inte är skrivna från två olika perspektiv.
    Typiska drag finns med, att texten handlar om något vardagligt och att den innehåller lite talspråk.
    Jag tycker det är bra att texten innehåller två olika synvinklar, krönikan blev mycket roligare att läsa när man fick höra om hur både tjejer och killar tänker angående utseende.
    Konstruktiv kritik? Hmm... Om jag ska vara ärlig så finns det inte så mycket att kritisera. Kanske skulle tjejen ha kunnat utveckla lite mera när hon pratade om sina frukostvanor. Det känns som ämnet byttes från mat till att fixa håret lite väl fort. Det kändes som om man kunnat ta ett steg till.
    /Elias

    SvaraRadera