fredag 10 februari 2012

Krönika 20 Att på tjugo dagar bestämma resten av ens liv

”Känn pressen av gymnasievalet försvinna, välj ……gymnasiet”, det är en av alla dem frestande reklamer som susat i mina hörlurar i flera månader nu. Hörlurarna är nya, jag fick dom av pappa i julklapp. Trots detta så har jag flera gånger på sistone bara velat kasta dem på marken. Det för alla reklamer som tjatats om och om igen i dem och får mig ännu mer stressad. Just denna reklam lät mycket bra och det hördes som ett gymnasium som jag hade kunnat börja på. Problemet är det att i samma sekund som namnet på gymnasiet så har mitt huvud kopplat bort det. På varje station tåget stannar sitter det uppe planscher och affischer från olika gymnasier, alla vill berätta hur bra dem är och varför man ska välja deras gymnasier.    
Jag går i nian nu och om tjugo dagar ska jag veta hur mina minst tre år framöver, helst lite vad jag vill göra senare också. Jag har nu chans att bestämma hur mitt liv ska se ut, hur mycket jag ska tjäna och hur jag ska bo. Det här är det största valet jag gjort i mitt liv och det har mitt huvud tagit in för länge sen. Problemet är att min kropp inte gör något av det, jag tänker att jag ska gå på öppna hus och kolla i kataloger men gör det aldrig. Jag tror det är för mycket i mitt huvud med både läxor, valet och fritid. När jag har så mycket att göra och så mycket i huvudet så blir istället ingenting gjort.
Det är nog ändå inte min press som är den största, det är pressen från familj, vänner och skolan som är den värsta.  Vuxna idag säger att valet är så viktigt och att man ska tänka efter i bra tid och att det förändrar våran framtid. Men dem har nog aldrig känt hur det känns att alla frågar hela tiden om vad man vill. När mamma och pappa var små så fanns det bara en skola att välja på. Det ända de behövde tänka på var vilken linje de skulle gå. Vi har både skola, linje och ställe att välja på. Det vuxna har lite svårt att tänka är att man faktiskt kan ändra sig om det skulle bli fel. Det är inte livsavgörande, utan man kan välja sen om man vill plugga vidare eller om man vill börja jobba.
Många skolor var på var på Stockholms gymnasiemässa för några månader sen, jag var till och med där med pappa dagen efter men trots detta hjälpte det mig inte mycket. Det var massa folk där och allt blev jätterörigt. Alla ville berätta om deras gymnasier vilket jag uppskattar men jag kom tyvärr inte ihåg vilka gymnasier som lät bra.
Jag tror att det är bäst att improvisera, välj det som känns bäst i det tillfället. Välj ett gymnasium som du kommer vilja gå till och ha roligt på istället för att gå till en tråkig skola för att få en bra utbildning.
Lyssna på andras tips men välj vad som känns rätt för dig även om folk omkring dig säger att det är omöjligt eller dåligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar