fredag 10 februari 2012

Krönika 14 Lika eller olika?

Jag sitter på sängen och ser mina två bästa kompisar stå vid spegeln framför mig och gör sig i ordning, för att snart dra iväg på fest. Jag undrar vad killarna gör just nu? Står de också framför spegeln och fixar sig? Undrar om de ser tillräckligt bra ut? Precis som mina vänner gör just nu? Jag tänker på honom, den speciella killen som också ska till festen. Jag vet att han kommer se helt perfekt ut i sitt fixade, men lite rufsiga hår. Står han kanske framför spegeln nu?
Jag tror vi alla har fått höra någon gång, tjejer är konstiga eller killar är konstiga. Ja, vi alla är lite konstiga, men den enda anledningen till varför vi tycker det, är för att vi har olika känslor, visar det på olika sätt och vi har väldigt svårt att sätta oss in i den andras sits.
Killar klagar alltid på att vi tjejer, tar så lång tid på oss när vi ska göra oss i ordning. Vi ska sminka oss, välja kläder och fixa håret. Men tar tjejer verkligen så mycket längre tid på sig, än killar? Killar ska ju också välja kläder och fixa håret, vilket tar väldigt lång tid för dem också. Att de alltid ska skylla på oss, är nog bara en ursäkt. Av egna erfarenheter vet jag att killar tar minst lika lång tid på sig som vi tjejer. När man ska iväg, är det alltid killen som är sist ut ur badrummet och är fortfarande inte helt nöjd med håret.
För bara 10 år sen fanns inte alla dessa produkter för killar som nu finns. För tjejer har det alltid funnits massa smink, hårprodukter, parfymer och kroppslotion. För killar fanns det hårvax och någon parfym. Men nu kan man gå in i de flesta butikerna och köpa både produkter till killar och tjejer. Det finns nu nästan lika mycket för båda, det enda som inte är så vanligt för killar nu, är smink.
Det är bra att det finns alla olika sorters produkter för både killar och tjejer nu, för vi alla tycker att det är viktigt att se bra ut. Det finns ju också många produkter som hjälper oss att hålla huden och kroppen ren, vilket är väldigt bra.  
Mina kompisar är klara, de ser helt strålande ut och vi är redo att gå nu. Vi möter upp killarna på stan och går tillsammans till festen. Precis som jag visste, ser han helt perfekt ut i håret och han har den där snygga skjortan på sig, som han vet att jag gillar. Festen blir perfekt den också och kvällen slutar med att vi går hem tillsammans till honom.
Vi tjejer och killar är nog väldigt lika på insidan. Det är inte mycket som vi inte är lika på. Vi kan nog vara ganska olika när de gäller att visa känslor och så, men det har inte med utseendet att göra. Vi båda är rädda för att bli sårade, för att öppna sig för en annan person eller för att bli dömda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar