fredag 10 februari 2012

Krönika 12 Så kallade problem


En väldigt frustrerande sak är när man får långsamt internet. Som när man ser på videos på Youtube och det aldrig laddar klart, eller när man laddar ner filmer, med så låg hastighet att det tar flera timmar. En annan sak som är panikframkallande är när man försovit sig och man inte laddat mobilen kvällen innan, hur ska man klara sig utan batteri hela dagen? Detta kallar vi alltså I-landsproblem, löjliga problem som mest uppstår i de rikare länderna. Ett tecken på girighet och bortskämdhet.
Många av dagens I-landsproblem är relaterade till handel och shopping. Ett av de problemen som många killar har, är att man inte orkar handla kläder. Som jag till exempel, jag vet att jag måste ha nya kläder och skor, men jag varken vill eller orkar inte ta mig tid för att åka och ”shoppa”. För tillfället använder jag joggingskor. Saken är den att jag använder dem mitt i vintern.
Det här leder till att mamma måste åka in till stan efter jobbet eller på annan möjlig eller omöjlig fritid, ensam. När mamma efter dagen i stan köpt kläder och skor åt mig och kommer hem är hon såklart trött. Om jag då råkar säga att jag inte gillar det hon köpt åt mig utan att knappt titta på det, får jag ett långt tal om hur länge hon har letat och hur omsorgsfullt hon valt ut plaggen. Alltså blir jag praktiskt taget tvingad att använda vad hon nu än har köpt.
De få gångerna jag åker med någon av mina föräldrar och handlar kläder blir det ändå inte bra. Är jag med mamma och handlar vill hon vara kvar länge i gallerian, hon vill kolla i varenda butik och gå igenom alla klädställ, vilket jag då inte vill. Dock hittar vi oftast många bra och snygga plagg.  Går jag istället med pappa går det oftast för snabbt, han ogillar att handla kläder mer än mig, och i slutändan har vi inte köpt så många fina plagg som jag hade tänkt från början.
Jag är helt säker på att det inte bara är jag som har dessa problem. Det finns säkerligen fler tonåringar som är lika lata och till synes ”bortskämda” som jag själv. Sedan är detta självklart inte det ända I-landsproblemet, utan bara ett i mängden. Det vi istället borde göra är att tänka efter, få lite perspektiv på vårt agerande. För vissa människor på denna jord drömmer om att ha sådana så kallade ”problem”.
Nästa gång jag behöver köpa kläder ska jag försöka tänka att jag är lyckligt lottad som har råd med detta och jag har tur som kan välja från ett så pass stort utbud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar