fredag 10 februari 2012

Krönika 15 Engagerad eller beroende

Jag tror att in princip alla vet hur det känns att vara helt uppslukad av något. Det kan vara allt ifrån att shoppa kläder till att spela tv-spel, så det är helt enkelt olika från person till person beroendes på vilka intressen man har. Jag själv var beroende av tv-spelsserien Call of Duty och ett tag var det så illa att jag kunde spela över fem timmar varje dag, vilket resulterade i att jag missade läxor och fick skynda med att göra dem kvällen innan de skulle lämnas in. Eftersom jag spelade så pass mycket varje dag har jag en total speltid som är över 1500 timmar på endast tre stycken spel. Direkt när jag vaknade på morgnarna brukade jag göra kaffe och spela Call of Duty i flera timmar om jag inte hade planer för dagen, då jag spelade när jag kom hem istället.
Det här är något jag vet att många känner igen sig i då jag läste att hela världens totala speltid på datorspelet World of Warcraft är 5,93 miljoner år. Det spelar ingen roll hur allvarligt ett beroende är, det är alltid ett beroende även om det gäller kaffe eller kanske droger. Det är alltid svårt att sluta med sitt beroende av olika anledningar men det är oftast vid lättare beroenden så att man tyckte till en början att det var kul och så blev det mer och mer av ens liv tills man inte kan förstå vad man gjorde innan det. Vid tyngre beroenden kan det vara så att man mår dåligt psykiskt om man inte fortsätter med beroendet eller försöker sluta, vilket gör det riktigt svårt att sluta så att det inte känns som att det är värt det.
En annan sak som jag och flera vänner lätt fastnar för är olika tv-serier då jag nästan tvingar mig själv till att kolla på alla säsonger som finns av tv-serien under så kort tid som möjligt. Detta är något jag fortfarande blir helt uppslukad av och det har inte blivit bättre, men jag känner samtidigt inte att jag behöver sluta med det då jag fortfarande har ett socialt liv.
Datorspels beroenden har nog mer än hälften av alla tonårskillar av något slag och det finns flera anledningar till att alla bör sluta helt eller lugna ner sig med det då det oftast leder till dålig hälsa. Den dåliga hälsan kommer från att man sitter still under en längre tid, inte rör på sig tillräckligt och äter dåligt.
När jag säger äter dåligt så menar jag inte att man inte äter tillräckligt utan att man äter fel. De flesta som spelar tv-spel vill få i sig något med koffein eller liknande med mycket snabb energi så att man kan hålla sig vaken under lan*. Under lan så är det ingen som vill eller orkar ta sig tid till att tänka på vad man äter eller laga riktig mat så det slutar alltid med att man har mycket energidryck och pizza nära.
Det finns in princip ingen anledning till att fortsätta med ett ”beroende” enligt mig med tanke på att det tar upp för mycket tid som du kan lägga på roligare saker som att umgås med vänner. Jag tycker även att ett beroende som datorspel kan bli lite väl osocialt i längden så det är bättre att ha vänner än att umgås med sin dator eller tv hela dagarna.
*Lan är när en grupp människor samlas och spelar något spel under en lite längre tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar