fredag 10 februari 2012

Krönika 17 Klädindustrins påverkan på våra liv

Hela den varma gårdagen spenderade jag tillsammans med min vän i Stockholm, där vi ofta brukar vara. Det är en mycket vacker stad så därför promenerade vi längs vattnet en bit och åt på ett mysigt café. Vi gick även runt och tittade på allt som fanns, vilket mestadels var affärer och därmed blev det ganska mycket shopping. Innan vi åkte dit hade jag inte planerat att köpa någonting alls, men på hemvägen upptäckte jag till min fasa att min plånbok var mer än 2000 kr fattigare… utan att jag hade planerat det eller ens behövde det, hade affärernas propaganda och lockande butiker fått mig att köpa alldeles för mycket kläder. Tröjor, jeans, shorts, koftor, trosor, en klänning och det tog inte slut där. När jag tittade igenom kassarna kom jag ihåg att jag hade köpt allt från strumpor till en tjocktröja i alldeles för stor storlek. Jag vill ju såklart inte skylla mitt vårdslösa shoppande på affärerna, men jag måste säga att de är experter på att få oss människor att handla. Med fin inredning och glad personal, rolig musik och fina bilder på modeller lockar de fram shopaholicen i alla oss.
Där satt jag alltså på tåget mot min hemstad med inte mindre än sju olika kassar i händerna. Jag undrade hur jag kunde ha låtit mig själv handla så mycket, och jag är säker på att jag inte är den första som har känt så efter en shoppingrunda men inte heller den sista. Jag visste att jag nog skulle råka göra samma misstag flera gånger igen i framtiden. För saken är den, att butiker nöjer sig inte med att skapa en kollektion för varje årstid och låta kunderna vara nöjda med kläderna de köpte för några månader sedan. De producerar hela tiden nya kläder, skapar nya moden och sätter på så sätt nya trender hela tiden. Modet är ständigt i rörelse och det som var jättepopulärt förra månaden ser nu plötsligt konstigt ut i allas ögon. Därför drivs vi alltså att handla nya saker hela tiden som stämmer in med det nya modet och det här mönstret verkar aldrig ta slut. Jag skulle alltså vilja säga att det är affärerna som bestämmer hur våra kläder ska se ut, lika mycket som kändisar och personer på tv.
Det här kretsloppet av shopping påverkar tyvärr mer än bara våran personliga ekonomi. Det har en dålig effekt på miljön, då vi producerar mycket mer tyg och diverse andra material som behövs till kläder när de skapas. För att inte tala om alla stackars barn- och fabriksarbetare som måste göra nya kläder hela tiden bara för att vi slänger de förra som de gjorde direkt.
Klädindustrin har även en stor inverkan på hur vi ser på människors kroppar och hur en normal kropp ska se ut, då alla klädesmodeller är otroligt smala och vackra. Det spelar alltså en betydande roll inom kroppsfixeringen som råder i världen idag, vilket jag tycker borde utnyttjas på ett motsatt sätt. När vi köper kläder är det naturligt att vi jämför oss själva med modeller och skyltdockor och att vi även förväntar oss att kläderna ska sitta likadant på oss som på dessa onaturliga kroppar. När de inte gör det, eller när vi direkt ser att vi är dubbelt så stora som  modellerna bidrar det mycket till den redan existerande utseendefixeringen. Affärerna tillsammans med klädindustrin borde använda denna makt till att få människor att må bättre över sig själva och vara stolta över hur de ser ut! Genom att använda modeller som ser ut som riktiga människor i alla olika format kan de få många unga människor att må otroligt mycket bättre.

1 kommentar:

  1. Typiska drag som finns med i den här texten är t.ex. början, den inleds med en händelse som personen själv har vart med om.
    Jag kan också känna igen mig i texten och jag tycker att språket var mycket bra och lät moget.
    Men ibland kände jag att texten var lite rörig.
    Slutet skulle uppmana läsaren till något, men det hade denna personen glömt att ta med.

    SvaraRadera